در این مقاله از مجموعه مقالات آموزش طراحی سایت می آموزیم که چطور خطاهای احتمالی در جاوا اسکریپت را مدیریت کنیم.
نمونه یک :
< p id="demo">adddlert is not defined< /p>
try {
adddlert("Welcome guest!");
}
catch(err) {
document. getElementById("demo") = err.message;
}
try {
Block of code to try
}
catch(err) {
Block of code to handle errors
}
هنگامی که خطایی رخ می دهد، جاوا اسکریپت به صورت خودکار متوقف شده و یک پیغام خطا صادر می کند.
در برنامه نویسی برای این منظور یک واژه ی تخصصی به نام throw تعریف شده است.
این دستور امکان ایجاد یک خطاهای سفارشی (custom error) را در اختیار برنامه نویس قرار می دهد. اصطلاح تخصصی که برای این منظور (ایجاد خطای سفارشی) در نظر گرفته شده throwing an exception می باشد. دستور throw باید همراه try و catch استفاده شود. Exception (استثنا) می تواند یک شی String، Number، یک Boolean و یا یک Object باشد.
throw "Too big" // throw a text
throw 500; // throw a number
اگر throw را به همراه try و catch بکار ببرید، می توانید جریان برنامه را تحت کنترل خود درآورده و پیغام های خطا سفارشی ایجاد کنید.
مثال زیر ورودی را بررسی و اعتبار سنجی می کند. در صورت غلط بودن مقدار، یک پیغام خطا (استثنا( صادر (throw) می شود. پیغام خطای تولید شده، توسط ساختار (دستور) catch دریافت یا مهار (catch) شده و پیغام خطای سفارشی به دنبال آن نمایش داده می شود.
نمونه دو :
function myFunction() {
var message, x;
message = document.getElementById("message");
message = ""
x = document.getElementById("demo").value;
try {
if(x == "") throw "empty"
if(isNaN(x)) throw "not a number"
x = Number(x);
if(x < 5) throw "too low"
if(x > 10) throw "too high"
}
catch(err) {
message = "Input is " + err;
}
این دستور به شما اجازه می دهد کد را پس از اجرای ساختارهای try & catch و صرف نظر از نتیجه ی بدست آمده اجرا کنید.
با دیگر مقالات در زمینه آموزش طراحی وبسایت همراه ما باشید..